De gezondheidsvoordelen van avocado

Geschreven door Redactie

Het eten van groente en fruit, waaronder avocado, verkleint de kans op hartziekten en beroerte. Daarnaast is er een verband tussen het eten van groente en een lager risico op darmkanker.

Terwijl sommige mensen avocado’s fruit noemen en sommige mensen zeggen dat ze een groente zijn, worden avocado’s eigenlijk als bessen beschouwd. Avocado’s komen oorspronkelijk uit Mexico en Midden-Amerika, maar worden in veel delen van de wereld verbouwd. Deze vruchten vormen een belangrijk onderdeel van de traditionele Mexicaanse, Midden-Amerikaanse en Zuid-Amerikaanse keuken en worden gebruikt in gerechten als guacamole, salades, taco’s en meer. Avocado’s zijn enorm populair in de gezondheids- en welzijnswereld omdat ze zeer voedzaam zijn en in verband zijn gebracht met verschillende gezondheidsvoordelen.

Bron van voedingsstoffen.

De helft van een avocado bevat bijvoorbeeld 10% van je dagelijkse behoefte voor kalium. Kalium wordt beschouwd als een “voedingsstof voor de volksgezondheid”. Dit komt omdat het een mineraal is waar mensen gewoonlijk niet genoeg van consumeren. Kalium is nodig voor verschillende kritieke lichaamsfuncties, waaronder bloeddrukregulatie en de functie van het zenuwstelsel. Het dagelijks krijgen van de aanbevolen hoeveelheid kalium kan helpen beschermen tegen hypertensie en beroerte.

Avocado’s leveren ook voedingsstoffen die essentieel zijn voor de gezondheid van het immuunsysteem, waaronder vitamine C, B6 en E. De helft van een avocado levert 15% van je dagelijkse behoefte aan B6, een voedingsstof die ontstekingen helpt onderdrukken en beschermt tegen oxidatieve schade. Een onvoldoende B6 inname kan een negatieve invloed hebben op de immuun functie en de vatbaarheid voor ziekten vergroten.

Goed voor de gezondheid van je darmen.

Avocado’s bevatten veel vezels en leveren ongeveer 14 gram per avocado. Dat is bijna de helft van de huidige dagelijkse behoefte voor deze belangrijke voedingsstof. Het krijgen van voldoende vezels in jouw dieet is essentieel voor de gezondheid van het spijsverteringsstelsel, omdat het de groei van gezonde bacteriën helpt bevorderen.

Houd er ook rekening mee dat alle vezel bevattende voedingsmiddelen, inclusief fruit, groenten, noten en zaden, belangrijk zijn voor de darmgezondheid. De belangrijkste factor bij het ondersteunen van een gezonde spijsvertering is het eten van verschillende vezel bevattende voedingsmiddelen, niet alleen avocado’s.

Kan de kans op hart- en vaatziekten helpen verminderen.

Avocado’s kunnen helpen de niveaus van hart beschermend HDL-cholesterol te verhogen en de niveaus van geoxideerd LDL-cholesterol te verlagen. Dit is een type cholesterol dat wordt geassocieerd met atherosclerose, of de ophoping van plaque langs slagaderwanden. Het regelmatig consumeren van voedzame voedingsmiddelen zoals avocado’s kan je helpen beschermen tegen hartaandoeningen. De vitamines, mineralen, gezonde vetten en vezels in avocado’s spelen allemaal een rol bij het gezond houden van het cardiovasculaire systeem.

Het hoge kalium- en magnesiumgehalte van avocado’s is gunstig voor de bloeddrukregulatie. Het op een gezond niveau houden van de bloeddruk is van cruciaal belang voor de preventie van hart- en vaatziekten.

Een rijke bron van antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen.

Naast vitamines, mineralen, gezonde vetten en vezel, zitten avocado’s boordevol bioactieve stoffen, waaronder carotenoïden, vitamine C, vitamine E en fenolische verbindingen. Van deze stoffen is aangetoond dat ze antioxiderende, neuroprotectieve en cardioprotectieve eigenschappen hebben.

Omdat avocado’s veel antioxidanten bevatten, kan het regelmatig eten van avocado’s de antioxiderende afweer van het lichaam helpen versterken. Bovendien is een grotere inname via de voeding en hogere bloedspiegels van antioxidanten in avocado’s, zoals vitamine C en carotenoïden, in verband gebracht met een betere cognitieve functie en een betere gezondheid van het hart en meer.

Kan een gezond lichaamsgewicht helpen bevorderen.

Er zijn meerdere factoren die van invloed zijn op het gewicht, maar het volgen van een voedzaam en uitgebalanceerd dieet is misschien wel het belangrijkste als het gaat om een gezond lichaamsgewicht. Hoewel avocado’s veel calorieën bevatten, zitten ze boordevol voedingsstoffen en helpen ze de verzadiging te bevorderen, dankzij hun hoge vezel- en gezonde vetgehalte.